lördag 5 oktober 2013

Olikheter mellan Finland - Spanien Part 1

Tänkte ta och berätta små saker som jag märkt att är totalt olika i mitt hemland och Spanien. Tror nog jag redan fått den s.k kulturchocken som alla före detta utbyteselever har talat om så mycket. Kulturchock betyder när du märker hur det är i landet du lever i och blir chockad och kanske t.o.m irriterad på landets seder, vanor etc. Allt är inte bara palmer och fiesta fiesta om ni förstår vad jag menar..

1. Söndagar är verkligen en helgdag här. Folket gör absolut ingenting på söndagar, inte ens min galna marathon-hostpappa går ut och springer. (jo han har sprungit 7st marathons..) Söndagen är till för att ladda krafterna för veckan som kommer och för att vara med familjen. Absolut inga butiker är öppna, kanske någon liten butik för s.k "nödköp" men inget annat. På söndagar kan släktingar samlas för att äta lunch tillsammans osv men tyvärr inte i min familj som jag tycker är jättesynd. Vi är faktiskt bokstavligt B-A-R-A hemma på söndagar och guuud så tiden går långsamt. När jag t.ex frågade en kompis om hon ville träffas på en söndag så tittade hon bara på mig med stora ögon och sade att hon bara skall vara hemma med sin familj. 

2. Pengar är också ett så annorlunda koncept här. Förstår det bra pga krisen i Spanien just nu osv, men trodde inte det skulle vara SÅ annorlunda. Här lånar man inte pengar av varandra, kanske av familjen, men aaaldrig att jag skulle våga be om 3€ av en kompis för att köpa t.ex en glass (fast jag skulle betala tillbaka följande dag). Varje 50-cent är viktig här och detta har jag absolut inget problem med, bara väldigt annorlunda om man jämför med finland. 

3. La comida y la siesta är viktiga delar av vardagslivet här i Spanien. Eftersom vi inte äter lunch i skolan rusar alla hem efter skolan pga hunger. Denna måltid är oftast dagens största och kan innehålla allt från pasta till bläckfisk. Under veckosluten äter alla också hemma vid ca 2 tiden som är lite irriterande för det betyder att alla först kan ses efter ca klockan 5 på eftermiddagen... Efter lunchen är det dags för vila. Mina hostföräldrar ligger på soffan och halvsover medan många kryper ner i sängen och bokstavligt sover 1-2 timmar. Under denna tid (ca från klockan 2-6 på eftermiddagen) är inga vanliga butiker eller cafeér öppna. Under denna tid sitter jag oftast i mitt rum och har tråkigt. haha

4. Har varit hemma hos ca 5 olika familjer här i spanien och har märkt att ingen har mattor i husen. Ganska ointressant att veta men lite lustigt enligt mig :D

5. Mängden kindpussar är verkligen otrolig. Haha kommer vara så deprimerande när jag kommer till Finland och träffar nytt folk med att skaka hand.. Man pussar okänt folk, kompisar, släktingar, syskon, ALLA. T.ex när jag igår gick hem till Kaisa för första gången kom hennes 11 åriga lillebror emot mig med en kram och kindpussar. Så sött!!  Också i t.ex textmeddelanden skriver alla pusspuss (besos) fast man bara är kompisar. 

6. I skolan finns det portar som bara är öppna mellan 8.10-8.15 och 14.20-14.25  /  15.20-15.25 Detta betyder alltså att du inte kommer in eller ut ur skolbyggnaden mellan dessa tider. Detta fenomen finns till så inte barnen skall rymma från skolan. Detta betyder också att vi aldrig slutar t.ex tidigare för det betyder bara att vi väntar på att en lärare kommer och öppnar portarna så vi kan gå hem. 
I skolan finns det dessutom inga klockor någonstans, och mobiltelefoner är strängt förbjudna. Detta betyder att jag har måsta ta i användning en vanlig armklocka för att man inte får kolla tiden på sin telefon. Om en lärare ser att du leker med din telefon tar dom den, och du får den tillbaka på fredagen efter att skolan är slut. Ändå knäpper alla på sina telefoner i smyg när de kan, men det är nog ganska risky business. I skolans toaletter finns det inget papper att torka sig med och heller inga lås på toaletterna. Detta fenomen har jag inte ännu förstått mig på. 

7. Fallas är en stor festival här i Valencia som firas varje år kring slutet av mars-början av april. 5 dagar ledighet från skolan och alla festar som galningar, berättar mer om Fallas när den tiden närmar sig. Det reser folk från alla världens kanter för att delta i denna festival och man kan minst sagt säga att folket är otroligt stolta över denna högtid. Tror inte jag varit en enda dag här i Valencia utan att någon nämnt ordet Fallas. Folket är annors också väldigt stolta över sitt land och alla försöker övertala mig hela tiden hur underbart Spanien är. Visst älskar jag värmen och all fin natur, men Finland är nog inte så dumt det heller.. 


Skriver troligen part 2 imorgon! Nu skall jag åka in till Valencia med mina flickor och på kvällen blir det Barbeque (barbacoa en español) hos Beatriz och Estéban. WIPPIIIIII <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar