onsdag 18 september 2013

school update

Andra ordentliga skoldagen bakom mig. Var så trött efter skolan idag så jag somnade bums på min säng. Vad kan jag berätta om skolan då? Den är enorm, med massor elever. Har faktiskt träffat ovanligt många ovänliga människor som bara tittar konstigt på mig när jag frågar om hjälp. Inte det första jag hade tänkt mig om människorna här.. Timmarna är 55 minuter långa och går jättefort, men det betyder också att jag har 7 lektioner på en dag = 100kg böcker i väskan. Jag är den enda i HELA skolan som går med handväska i skolan och nu förstår jag varför.. Har sååå ont i axeln och nacken pga av all tyngd så idag drogs jag med i "grupptrycket" och skaffade mig en töntig ryggsäck. 

Böckerna här kostar massor, min hissabok t.ex kostade 43 euro!? not cool, nu borde jag ändå ha allt under kontroll i bokväg... Mina hostföräldrar visade mig en jättebillig kinesisk butik med allt mellan himmel och jord så där har jag investerat allt möjligt från billiga pennor till en blommig bykkorg. hehe. Köpte här om dagen en cosmopolitan på spanska som jag skall försöka översätta till svenska (fick idén av soffi), som hon sa, man lär sig bäst om man är intresserad av ämnet, och vad är inte roligare än en chick-tidning? :) 

Har timmar som t.ex economía, castellano (som modersmål i finland), inglés practico, valenciano, Historia. Älskar engelska timmarna eftersom det är den enda stunden under dagen där jag kan prata och förstå. Är jättetungt att inte förstå, och ännu värre när man inte får den hjälp man vill ha. Förstår absolut ingenting i matematiken, så var och pratade med rektorn idag. Som tur så måste jag inte ha matematik dethär året utan jag kan bara sitta där i klassen och läsa på något annat istället. Thankgod, för det här med att ha gråten uppe i halsen varje matematik timme är inte kul. Min lärare bara stirrade på mig när jag sa att jag inte kunde första uppgiften.. I de andra ämnena förstår jag såklart inte något heller, men det är annan sak för då kan jag ändå lyssna på läraren. På timmarna sitter alla tysta faktiskt, helt annat än vad jag hade förväntat mig. Telefoner är löjligt förbjudna i skolan. Inte ens på rasterna får du ta fram den, och om du blir fast, så tar lärarna din telefon och ringer till dina föräldrar. Försöker tala med nya människor varje dag men åhguud lättare sagt än gjort. Måste bara kämpakämpakämpaaa!

förresten, jag åker till grannstaden Alicante på lördag. Vi skall bo i en beachhouse och njuta och ha det gott med Beatriz och hennes familj. Blir ljuvligt!!!!! 

1 kommentar: