fredag 20 december 2013

Am I the best or what






Julklapp till min bästa vän. Egenlagad müsli. Det blev sååå gott och tack o lov lagade jag så det räckte till mig själv oxo hehe njomnjom sitter sombäst och äter rakt ur burken. Om ni är intresserade så slängde jag just ihop receptet:

2 ½ dl rågflingor
2 ½ dl havregryn
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
2 dl hackade mandlar eller andra valfria nötter

2dl torkade hackade aprikoser (eller andra valfria frukter eller bär)

2 ½ dl vatten
½ dl honung
2 msk rapsolja
kanel


Gör så här:
Blanda vatten med olja och honungen. Släng I önskad mängd kanel (låt inte ögat lura dig, häll I riktigt ordentligt bara). Blanda sedan de övriga ingredienserna utom torkade frukten i en stor bunke. Häll I honungsvattnet och blanda runt. Bred ut muslin på en bakplåtsbeklädd plåt och sätt in I ugnen på 180 grader. Bäst resultat får du om du blandar om i müslin var femte minut så den inte bränns. Tiden kan variera pga ugnen men hade min müsli i ca 30 minuter. Ta ut müslin och låt den svalna före du blandar i den torkade frukten. Klart! Blir jättegott med naturell youghurt och skivad banan, bär eller annan frukt. Müslin håller längre om du sätter den I lufttät burk.

Tips: om du har pepparkakskrydda kan du slänga i det oxo, blir säkert supergott! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar