söndag 22 december 2013

Picnic den 22 December!



Det här har ju blivit mer en matblogg än en utbytesblogg, menmen det är så gott så måste bara dela med mig av allt det goda hehe! Det här kallas RockyRoad choklad, något jag lagade för några dagar sen. Innehållet får man välja själv men jag lagade av hasselnötter, daim choko, laku och peanutbutter.  (har läst att det är bra att blanda både sött och salt, i originalreceptet används salta jordnötter och marshmallows) Smälte bara mörkchoko och mjölkchoko i en djup tallrik över ett vattenbad och hällde sedan in allt innehåll och rörde runt tills allt var täckt av den smultna chokon. Sen hällde jag allt i en form med bakplåtspapper i och in i kylskåpet tills chokon stelnat. Skar sedan i fina mumsbitar och tadaaaa världens godaste mumsigaste rockyroad. 



Planen var att Kaisa och jag skulle cykla till Valencia längs floden för att sedan ha picnic i centrum i en park igår (Finns en ca 20km väg till Valencia längs floden som jag hört är väldigt fin, har sprungit lenkki längs floden några gånger men inte så långt så det skulle bli ett litet experiment att hitta fram med våra lokalsinnen). När vi vaknade på morgonen lät inte idén så underbar som den gjort dagen tidigare så vi sket i cyklarna och åkte in till centrum med metro. "Let's skip the workout and eat instead" Passade perfekt in i denna stund. 

Vi köpte mat för 30 euro (oidå..) och hittade PANDA LAKU i butiken!!!!! Tror jag hoppade 3meter upp i luften när jag hittade påsen, så den måste vi ju köpa!! Godaste lakun jag någonsin ätit. Vädret var helt underbart o vi kunde sitta där utan rock den 21 December. Elena och hennes pojkvän kom oxo med och där satt vi i några timmar och pratade om allt möjligt. Hur awesome är det inte att kunna prata om Francos tid och andra världskriget på spanska?? 



Senare på eftermiddagen blev det kallare så vi bestämde oss för att åka hem igen. Vi åkte hem till Elena och jag fick träffa hennes mamma som är britt. Alla föräldrar jag träffat här är sååå trevliga och hon frågade om jag någon dag vill komma och äta lunch med dem. Hihi jeee så kiva! En annan cool grej, de har ett gigantiskt granatäppel träd i deras gård och det var helt huge! Här har man blivit så van med alla tusen appelsinträd överallt men ett granatäppel träd hade jag aldrig sett förut. Tyvärr var de redan ruttna.. snyftens


Vi fick så dåligt samvete över att vi skippat vår cykeltur med Kaisa så vår lördag kväll spenderades i punttisen! Kändes såå konstigt att vara en lördag kväll kl 8 i ett gym, lite no-life fiilis haha... Vid elva tiden drog vi hem till Nara och spenderade resten av kvällen där. Idag är det söndag och solen skiner. Det är fina Elis födelsedag idag och hann skypea med honom en stund på morgonen för att gratulera tokisen. Var på lenkki i skogen och fick sån Finland fiilis. Sprang bland träden och buskarna och stenarna och tänkte hur roligt det skulle vara och leka capture the flag där hehe. 

Idag i Spanien är det det stora lotteriet där många många vinner stora summor pengar 400 000 euro etc och heeela spanien sitter fastklistrade vid tv:n för att kolla om de haft den stora turen. Så otroligt irriterande hur de läser upp numrorna, det är två barn som SJUNGER numrorna och herregud så irriterande. SETENTAYSEISMILTRESCIENTOSCUARENTAYOOOOOOOONCEEEEEEEE. På alla kanaler är det nyheter om vem som vunnit och massor champagne sprutas och massor folk hurrar. Min hostmamma hade fyra "lotter" (varje kostar 20 euro) och tyvärr hade hon inte turen att vinna något haha. Vi hade en deal att om hon vinner så åker vi till Disney World i Florida, men det blev då inte alltså av.. Nu blir det iallafall Paella de Marisco för första gången för mig. För er som inte vet så är den typiska paellan inte alls med skaldjur som alla tror. Original paellan som alla äter här varje söndag är paella med vita stora bönor, gröna bönor och höna och kaninkött. Alltså INGA RÄKOR, INGA MUSSLOR. Idag skall vi iallafall äta paella med räkor, calamares etc and I'm so exciteeed!!

Senare idag blir det pepparkakor och pepparkakshus lagande. Har aldrig gjort ett pepparkakshus förut så får se hur detta blir. Kul iallafall! Hoppas ni alla haft ett fint veckoslut, och gratulationer för dem som läst hela inläggett! PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar