söndag 15 december 2013

Olikheter mellan Spanien och Finland

Skrev ett sådanthär inlägg about efter en månad i Spanien men nu har jag märkt mycket fler saker som både får mig att sakna Finland så mycket, och saker som jag uppskattar massor här!

  • Krisen i Spanien. Vägarbeten som inte blivit klara pga pengabrist och tomma lokaler ser man lite här och där. Butiker måste stänga och nya butiker dyker upp här i L'eliana hela tiden. Hos folket syns dock ändå inte krisen. Folket i skolan har smartphones och Hollister kläder och föräldrarna plockar upp sina barn i BMW's och Audi's. Frågade en flicka i min klass och hon svarade så här: -Alla har moderna telefoner, men föräldrarna har inte råd att föra sina barn på extra engelska lektioner. Krisen finns, men många kan dölja den.

  • På fredag var jag på posten för att skicka hem julklappar till Finland och herredumingud såna köer. Vi stod och väntade och väntade och väntade och folk började bli otåliga. Plötsligt fick en av arbetarna som jobbar på posten lust att gå på tobak, så han lämnade sin arbetskollega ensam vid kassorna för att gå ut och röka sin cancer-sticka. Där stod säkert 20 människor i kö, men nej, denna man skulle ha sin tobak. Detta anses totalt normalt och min hostmamma var nära på att riva huvudet av sig av frustration. Jag tyckte det hela var lite komiskt och småfnittrade för mig själv

  • Timmarna på gymmet som t.ex Bodypower, pilates yoga etc börjar ALDRIG i tid. Instruktören kommer kanske fem minuter sent och babblar sedan med "grupp-deltagarna" om allt och inget i kanske 10 minuter före vi börjar. Om man jämför med esport där det nästan alltid är punktliga... 
  • Annars är folket här väldigt ovetande om tiden. Man kan alltid räkna med att alla är 10-15 minuter sena och de ursäktar aldrig efteråt. Det här blir man ändå väldigt van vid och jag har lärt mig att själv då starta senare för att inte måsta vänta :D

  • Ingen av mina flickkompisar gör någon sport. Inget. 

  • När man går in i en butik får man oftast höra "hola guapa" (hej beautiful) eller "puedo ayudarte cariño?"(kan jag hjälpa dig älskling/sötnos) Det här gör mig alltid på så gott humör!! Också på gymmet hälsar alla hej och hejdå i omklädningsrummena och småpratar. Något jag diggar mycket mycket mycket!!

  • Till gymmet kommer nästan alla med små kappsäckar istället för "träningsbäggar" eller väskor som i Finland. Kappsäcken verkar faktiskt mycket smidigare för alla shampoo flaskor och handdukar har sin lilla plats i kappsäcken och den ryms perfekt in i skåpen. 

  • Alla går till bibban på vardagarna för att studera-läsa på prov-göra läxor. Ungdomarna här studerar ca 3 timmar varje dag och ofta kan ingen ses på veckosluten för allt de gör är att läsa. (Har fått meddelanden i vår klass-grupchat kl halv 12 på en lördag kväll om vi har läxor för måndagen...) Ändå får många väldigt dåliga vitsord och jag har fått bättre än många i min klass? Något jag aldrig kommer förstå, för seriöst dessa ungdomar har inte ett socialt liv!!! 

  • Man äter bröd till varje måltid

  • Spanska maten är the one and only och har inte träffat på en enda spanjor som tycker om utländsk mat bättre än sin egen mammas tortilla de patata. 

  • Här används whatsapp, instagram och twitter. Facebook har inte många

  • "Chuches" är det vi kallar irtokarkkin i Finland och sådana butiker finns i varje gatuhörn. Oftast har de papper runt och finns i 100 olika sorter och smaker. Är inte så faschinerad av dessa sötsaker, mest bara äckliga frukt-toffeen och andra konstigheter. Många går in i dessa butiker och köper t.ex 4 st chuches och inget mer. När folket i Finland köper irtokarkkin är de ju lixom sådär "oho de blev 1,34kg" 

  • Oöppnad mjölk är aldrig i kylskåpet och mjölken i butikerna är inte heller i kyldisken

  • Vet ni dedär crabsticksena som egentligen inte är krabba som finns på sushin? Dessa stickor sätter många i salladen 

  • Frukten här är sååå billig!! Just nu är persimon/kaki frukten, apelsiner, mandariner och granatäppel i säsong och köpte igår tre kakis för 64 cent !!! LOVE IT









bilder från igår, lilla pojken var så gudomligt söt

Nu kommer jag inte på något mer... Mitt veckoslut har iallafall varit väldigt lugnt. Fredag kvällen lagade vi brak middag hemma hos Marta med flickorna som innehöll allt från sallad, pizza, hummus, ostar, batat och anka. Vi dog matdöden på hennes soffa resten av kvällen. På lördag blev det heldag i Valencia, vi satt i solen och njöt av värmen, köpte chokonötter och empanadas i mercado central, åt froyo och snurrade i klädbutiker. På kvällen ville INGEN av våra vänner gå ut så det slutade med att vi bara var hos Kaisa hon och jag. Idag har det säkert varit 20°C här och jag svettades ihjäl i min fleece när jag var på lenkki, (det har faktiskt varit helt otroligt väder detta veckoslut!!) var och plockade apelsiner med min hostbror och kollat två episodes av Band of Brothers med en snarkande host-pappa i soffan bredvid. Hoppas allt fint med er i Finland, miss u all


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar