torsdag 2 januari 2014

MY YEAR PART 3

SEPTEMBER
"Senare cyklade vi alla omkring på likadana jopon och sjöng sound of music sången do-re-mi. Alla tittade på oss som om vi var alldeles kokkoga i huvudet. " Spenderade mitt sista veckoslut i Finland på Norrmark med min familj och kräftskiva. Vi fiskade, pellade oss som clowner på Jopocyklar, drack min första snaps, åt goda kräftor och njöt av min fina familj. Köpte och fixade allt det sista för utbytesåret , fick världens finaste egenlagade video av min kusin, sade hejdå åt alla nära och kära och den 7 September lämnade jag Finland. Kom fram till ett främmande land, främmande språk och främmande familj, började skolan och tappade bort mig själv i min lilla by, min morbror gick bort och jag flydde till Alicante, läste hungergames och gömde mig i mitt rum, distraherade mig själv varje dag, åt mängder av melocotón (persika), svettades som en gris i det 40° gradiga vädret, fick nya vänner, ville hem, ville byta familj, var glad, var ledsen, ordboken var min bäste vän

"Har gått en vecka utan gråt. Hurraa! Ändå känner jag mig så otroligt tom i både kropp och själ. Inget är fel men ändå känns allt så ... hittar inte rätt ord. Sitter iallafall nu ute på min balkong på golvet och har sällskap av stjärnorna. Lyssnar på lugn musik från spotify och funderar hur jag skall hålla mig distraherad nästa vecka. Åh dessa långa timmar när jag inte har något att göraa. Känner mig genast så lycklig och glad efter en dag med mycket program. Imorgon ny vecka. Måndag. Kom ihåg Panda, du vill det här, du vill ju inte leva i kalla Finland, du lever där palmerna bor." -29 September


OKTOBER
Sov min första siesta, lärde känna Kaisa <3, gick på otroligt rolig Oktober-fest, sjöng singstar på spanska, smakade på paella, gick på korgbollsmatch, blev klart att jag skall byta familj, "Fick sent igårkväll veta att jag skall byta familj imorgon kl 12. Lycklig, glad, ledsen, livrädd, nervös och allt det där. Har packat hälften av sakerna och undrar om jag verkligen gör den rätta saken. " Den 19 Oktober bytte jag familj, mådde genast mycket bättre, fick paket från Finland och fick uppleva Valencias nattliv. 



NOVEMBER
Skrev mitt första godkända prov, bokade resan till Mallorca, fick massor nya vänner, njutit av tre dagars strejk, firat födelsedagar, såg hungergames2, skrattat så vi grät med Kaisa, haft myskvällar, tagit långa bad och lärt mig spanska.


DECEMBER
Haft hemlängtan så det knakar, sprungit lenkki i shorts, spenderat alla mina pengar på julklappar jag skickat till Finland, ätit varma kastanjer, bakat mitt livs första egna pepparkaksdeg och lagat mitt livs första pepparkakshus, sovit länge, sprungit color-run och varit på tivoli, firat en spansk jul och kommit hem klockan 20 över sju på morgonen den 1 Januari. Snip snap snut, så var 2013 slut! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar