söndag 18 maj 2014

ANSWERS ON YOUR QUESTIONS

Hej! Vad kommer vara det svåraste med att lämna Spanien?
Att säga hejdå och att sedan i Finland bli van i att allt inte bara är kul och spännande hela tiden

vem e din favorit kusin?;)
Int Kristina iallafall...

hur har du lyckats hålla dig i så bra skick på ditt utbytesåår? vitsi ja hadde vänta på att du sku komma hem som en gris... kunnon lame att du ännu e smal
Hahahaha honey du har bara sätt bilder och jag lägger ju inte upp bilder där jag ser ut som en valross! Har inte vägt mig en enda gång under mitt utbytesår men jag har nog gått upp i vikt lite, känner mig fluffig, men det är sånt som hör till ett utbytesår och det är jag inte orolig över, detta är ju ett år man får bli tjockis med gott samvete :D Men här i Spanien har mitt träningsintresse stigit något enormt och jag har börjat styrketräna och tränat 4-6 ggr i veckan under hela året. 

 Bästa människan under åre

Kaisa och Alex

Bästa dagen under året
Förra fredagen 16 maj! Och någon kväll under fallas!  

Vad har du saknat mest under året
Rågbröd, stora sallader, god mat i allmänhet hahah. Norrmark, och att göra något under veckan t.ex efter skolan

 Största skillnaden mellan spanien å finland
Studierna kanske och klimatet förstås!

 Bo kvar i spanien eller bo för alltid i finland du kan inte resa till någon dera men människorna du 
känner kan
Det kan jag inte svara på...

 Favorit sak i spanien
Att gå i shorts i december, att få minst 10 pussar om dagen, OREOS, allt är så billigt, alla festivaler som fallas, moros y cristianos etc

Favorit djur
Apa

Favorit qoute
Don't cry because it's over, smile because it happend

 Största saken du lärt dej om live/dej själv under det här året
Att ibland måst du bara klara dig själv. Mamma är inte alltid där och inte din bästa vän heller. Du måste bara suck it up och klara dig själv (och efteråt känner du dig som the king of the world)

Är spanien bra paikka för utbytes år? :) har lite beslutsångest!!

Detta beror otroligt mycket på ställe och familj du hamnar till. Men ungdomarna som studerar i valencia i gymnasiet studerar OTROOOLIGT mycke och går bara ut på veckosluten (om ens då..) De är väldigt mycket med sina familjer och är otroligt lata. Jag själv är väldigt aktiv så detta passar inte mig så bra, men jag har vant mig och nu är det inte så farligt längre :D Annors är Spanien och speciellt kusten ljuuvligt eftersom de är stora städer med beachen bredvid och allt från restauranger, nattliv, parker är AWESOME! Men sedan kommer det till en annan point som är pengar... Väldigt få har råd att gå ut och äta middag eller gå och ta en glass. Jag har haft turen att göra allt det roliga med Kaisa, annors skulle jag aldrig åkt någonstans eller gjort någonting. Allt beror på dedär jävla pengarna. Spanska kulturen är något fantastiskt men om du inte har turen att hamna i en familj som gör alla roliga saker måste du bara ta dig i kragen (och öppna plånboken) för att inte missa allt det otroliga spanien har att bjuda på! 

Ni ska inte tro att spanska krisen bara är något de talar om ... Jag lever mitt i spanska krisen och jag kan säga er att det är allt annat än roligt! 

Annors så är ju spanjorerna det ljuvligaste folket som finns och är så öppna och glada! Så det är något jag kommer sakna mycketttt! Hoppas detta svar hjälpte lite! kram

e skolan där lättare/svårare ? eller strängare/chilligare?

SKOLAN ÄR ETT HELVETE! Så skit ur-usel undervisning och lärarna meddelar aldrig om vi inte har lektion men endå kan du inte gå ut ur skolan eftersom det är som ett fängelse med portar som öppnas bara i början och slutet av dagen. Jag har smitit ut flera gånger men det är lite tricky. Provena är löjligt lätta (högstadie nivå typ 7-8) men endå studerar alla två veckor före proven och fast jag bara läst rubrikerna och läst bildtexterna får jag bättre vitsord än mina klasskamrater? Något jag aldrig kommer förstå...
I min skola är lärarna såååå oinspirerande och jag saknar att få lära mig något och verkligen ge mitt bästa och att någon sedan uppskattar det!


Berätta om en rolig utgång/fest!!
Vår födelsedagsfest vi hade med Isabel, Claudia och Kaisa var sååå rolig! Alla bästa vännerna var på plats och vi dansade massor, hade cake-fight, fick världens finaste presenter etc. Det var så fin kväll och jag minns hur jag bara tittade runt omkring mig och konstaterade att detta är mitt nya hem.

Umgås man mest me mänskor i sin egen ålder eller e de int så åldersgrupperat som i finland?

Nää det är så sköönt här när ingen bryr sig!! Jag har många flickkaverin som har 2-3 år yngre kaverin och ingen bryr sig. Dessutom har alla mycket äldre pojkvänner och det är inget lustigt med det. I LIKE IT! Hatar hur det är i Finland

Vad kommer du att sakna mest i Spanien? 

Solen och all kärlek människor sprider varje dag för att göra dig på gott humör "hola cariño" "te quieroooo" "cosita guapa como estas" etc. vaaaarje dag. Av vem som helst, kassatanten i mercadona, instruktören på mitt gym, min bäste vän, en lärare vem som helst! And I love it

Vilken kultur tycker du du hör mer hemma i? 

Finlandsvensk / spansk kultur. Men inte finsk!

Tror du att du kommer att flytta tillbaka till Spanien i nå skede? I så fall, till Valencia (o i närheten) eller någon annanstans? 
Vem vet, om jag studerar nåt jag kan studera här kanske jag kommer på utbyte! Att studera och bo i centrum av valencia skulle vara awesome!

Vad ser du mest fram emot under sommaren? :) 

Mitt livs första hangöregatta, lande med kusiner, kompisar, familj, grillmat och MALLORCAA con las chicas

hur förklarar du dig själv när du träffar nya människor i Spanien? Och hur förklarar du finland?

Glad finsk flicka som har svenska som modersmål, är på utbytesår och bor hos en spansk familj!
Förklarar finland som kallt men ett jättefint land, dyrt som fan och skärgården är det vackraste som finns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar