söndag 23 mars 2014

LA OFRENDA

 Planen var att både Kaisa och jag skulle klä upp oss till falleran och vara med i La ofrenda men efter mycket trubbel och problem så visade det sig att jag inte hade alla accesoarer som jag behövde, inga skor osv så jag måste skippa det tyvärr. Morgonen började med att alla flickor får sina får fixade och det tar tid och tålamod det. Det behövs så mycket hår till frisyren så hälften av håret är inte ditt eget. Flickorna svor när kvinnorna fixade håret, jag tror de tog lite ont.. 

 Varje falla har sin egen orkester som går bakom alla falleras och falleros i tåget och spelar musik, blev lite jobbigt i slutändan med alla trummor och trumpeter...



 Försökte knäppa mycket foton på klänningarna, tygerna var så otroligt fina! En dräkt kan kosta upp till 2000 euro och varje liten detalj var så fin.




 Vi tågade genom staden för att senare varje falla promenera in på Plaza del Virgen för att ge sin blombukett åt "helgonet". Detta är en väldigt religiös händelse för många och nästan alla kvinnor grät så tårarna sprutade (något jag inte riktigt försto..) Blommorna bygger upp klänningen för helgonet och varje år är det ett annat mönster och andra färger på klänningen. Det var jätte underhållande att se hur de gjorde klänningen och hur de "teamwork-ade" när de slängde buketterna högt upp till de som fixade på klänningen.




Det var en jättecool upplevelse och gatorna var fyllda av uppklädda falleras ända till klockan 12 på natten. Stämningsfullt till 100 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar