söndag 23 mars 2014

Part one FALLAS




Dessa gigantiska monument som är byggda av trä och styrox är oftast en kritik mot samhället men gjort med humor, på marknivå finns oftast tavlor med texter om vad monumentet/statyn handlar om och att gå omkring från staty till staty  runt omkring i stan är en av de största grejjerna för familjer och vuxna under fallas. Varje falla (finns ca 450 i Valencia) har sin egen staty och sitt eget "partytält" där de under hela veckan har massor programm för alla medlemmar i sin falla. Jag hade turen att få vara med i Kaisas falla där vi åt middag med 100 andra flera kvällar och fick se galna shower och playback konserter etc. Man betalade 2 Euro och hämtade med sig en smörgås (typiska on-the-go-middagen) och där fanns sedan öl, chips, limu etc. Tror jag aldrig ätit så mycket bröd i hela mitt liv haha vaaaarje dag lunch och middag en bocadillo med t.ex tortilla de patata, stekt ägg och sallad, höna, ost och skinka and the list goes on... När middagen är slut plockar fort alla bort borden och stolarna och tältet förvandlas till en discoteca. Det som väldigt få turister vet att alla fallas har en bardisk och säljer alkohol för löjligt låga priser men inga turister vet om dethär så de går till vanliga barer eller går och dansar till dyra klubbar där alla priser stigit upp till månen under fallas när vi istället drack goda drickor för 1,5 € och fick dansa med alla lokala spanjorer. Dessutom är det ju nog alltid en fördel med att vara utlänning och blond så vi fick ganska mycket gratis oxo.. 
Jag, Kaisa, Alexandra och Sara (två norska flickor)


Såhär fina såg mina converse ut efter första kvällen, undrade var jag riktigt har varit...
Typiskt för varje falla är de gemensamma fleece-tröjorna de har med symbolen för deras falla och deras namn inskrivet. På bilden ovanför syns alltså en dragqueen som busade lite med en 80 årig gammal gubbe, jag tror han var lite rädd
Denna staty är monumentet för kaisas falla "En Plom"
Denna falla vann näst bästa priset och var alldeles ENORM!

På tisdagen var det La ofrenda som jag sedan berättar om mer när jag laddat mina bilder från kameran
Världens sötaste lilla fallera



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar